mandag den 5. marts 2012

Stærk kærlighed kræver også pleje


Interview fra Roskilde Avis, 23. december, 2010, med ægteparret Margit og Hans Henrik Enger, efter at de har været i et seks måneders forløb hos SMV i Livsglædecentret:


Hans Henrik og Margit Enger fra København har været sammen i 45 år. Efter et seksmåneders forløb hos Susanne Mikaella Veierbæk på Livsglædecentret i Gadstrup er de som nyforelskede.



Vi har lært at give os 100 procent hen til hinanden - både på det fysiske og det mentale plan. Vi er simpelthen blevet nyforelskede igen. Sådan lyder det fra ægteparret Margit og Hans Henrik Enger efter deres forløb på Livsglædecentret i Gadstrup.
Efter 45 års forhold og et langt og lykkeligt liv sammen, med to børn og fire børnebørn, fuldtidsarbejde og fritidsinteresser, syntes Hans Henrik og Margit Enger fra København, at det var på tide, at vende blikket indad. De var enige om, at de ikke var færdige med at udvikle sig, hverken personligt eller som par, og derfor var de begge indstillede på nye oplevelser med hinanden.
- Vi har haft et meget almindeligt liv med alt, hvad det indebærer af arbejde, børn, børnebørn, rejser og så videre, men vi følte begge, at vi trængte til at sætte vores parforhold op på førstepladsen. Margit er pensioneret, og jeg arbejder kun lidt, så nu har vi endelig mere tid til hinanden, siger Hans Henrik Enger.

Potentiale
En notists i avisen om Livsglædecentret i Gadstrup inspirerede dem derfor til at tage skridtet og søge hjælp til at styrke deres i forvejen stærke kærlighed til hinanden.
Parret mødte hinanden på spillestedet Hit House i København i 1965 og har været uadskillelige siden.
- Der har altid været en meget stærk kærlighed mellem os, og det er ikke fordi, vi var ved at glide fra hinanden eller sådan noget, at vi opsøgte Susanne Veierbæk. Vi trængte nok bare til at få lukket op for, det store potentiale, vores forhold stadig har, og det har vi så sandelig fået gjort. Både samtalerne og tantramassagen har virkelig sat gang i udviklingen af vores forhold, og vi har fundet nye sider af os selv og hinanden, som vi nok ikke havde fundet på egen hånd, siger Hans Henrik Enger.

Hul på følelser
For Margit Enger var det første møde på Livsglædecentret grænseoverskridende, og hun var meget nervøs. Men efter at have oplevet den afslappede stemning og de trygge rammer, som Susanne Veierbæk hurtigt fik opbygget, lod hun sig rive med på en overvældende rejse udi selvudvikling.
- Jeg har lært at smide nogle hæmninger, som jeg tror, har bremset min personlige udvikling. I starten var jeg meget nervøs for, at en anden kvinde skulle røre ved mig, som det sker ved tantramassage, men der har Susanne været utrolig god til at respektere og forstå mine grænser, og det har fået mig til at føle mig helt tryg. Tryghed er nok det allervigtigste, man skal have for for alvor at få hul på alle de mange følelser, vi går og gemmer på, og jeg er hende evigt taknemmelig for at have fået mig til at indse det, siger Margit Enger.

Tættere på
- Når man vil hinanden - og det har vi aldrig været i tvivl om, at vi vil - så har det været vigtigt for os at få nogle værktøjer til at udvikle vores forhold. Tantramassage er en hel verden i sig selv, men vi er også kommet endnu tættere på hinanden, fordi vi har lært at dele vores inderste indre med hinanden. Og jeg har lært at selv de helt små kærlighedserklæringer er noget, Margit værdsætter rigtig højt, så jeg er meget mere opmærksom på hendes behov nu, siger Hans Henrik Enger.

Sæt tid af
Han mener desuden, at mange skilsmisser kunne undgås ved en tur til Livsglædecentret, og at alle mennesker burde prioritere selvudvikling lige så højt som karriere.
-Det nytter ikke noget, at man tror, at man bare lige kan afsætte nogle timer til at komme her efter arbejde, for så er man slet ikke i ro, og det kræves der, før at man kan få det fulde udbytte af et forløb som vores, siger Margit Enger.
Parret er enige om, at tid er den afgørende faktor for at man kan udvikle sig, og derfor har seniortilværelsen været det helt rigtige tidspunkt til at pleje deres stærke bånd til hinanden.
-Det er også en oplagt julegave at give sin elskede et gavekort til et forløb på Livsglædecentret. Jeg under alle mennesker at få lov til at opleve de ting, vi har oplevet her, og jeg tror at mange ville blive positivt overraskede over, hvor meget de får med hjem, som kan bruges resten af livet, siger Margit Enger.
På Livsglædecentret kan man foruden den samlede pakke, som Hans Henrik og Margit Enger har prøvet, også vælge kun at lære tantramassage eller kun få samtaler
Man kan se nærmere om de enkelte tilbud på hjemmesiden www.livsglaedecentret.dk
Harvey

”Jeg har lært at smide nogle hæmninger, som jeg tror, har bremset min personlige udvikling. I starten var jeg meget nervøs for, at en anden kvinde skulle røre ved mig, som det sker ved tantramassage, men der har Susanne været utrolig god til at respektere og forstå mine grænser, og det har fået mig til at føle mig helt tryg”.
Margit Enger

”Jeg har lært at selv de helt små kærlighedserklæringer er noget, Margit værdsætter rigtig højt, så jeg er meget mere opmærksom på hendes behov nu”.
Hans Henrik Enger


Læs om weekend-kurser i Tantramassage for par på Livsglædecentrets hjemmeside.